Beton od recikliranog materijala za spas planete

Beton je drugi najkorišćeniji materijal na svetu posle vode. Proizvodi se u količini od preko 20 milijardi tona godišnje. Kao takav, zahteva veliku količinu prirodnih resursa za proizvodnju. Takođe, proizvodnja cementa je odgovorna za oko 7% svih emisija ugljen dioksida usled ljudskih aktivnosti, piše Gradnja.rs. 

Ovo govori da je potrebna hitna akcija radi smanjenja negativnog uticaja betona na životnu sredinu. 

Nikola Tošić, docent Građevinskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, ima ideju kako da pomogne planeti. Reč je o mikroarmiranim betonima sa recikliranim i otpadnim materijalima, koji imaju manji uticaj na životnu sredinu, a u tome je dobio podršku od važnog EU fonda.

Projekat je prijavio u okviru programa Horizont 2020, sa profesorom Albertom de la Fuenteom sa Politehničkog univerziteta u Kataloniji, a odobren je sa čak 95% uspešnosti. 

U sklopu projekta će biti ispitivane mogućnosti upotrebe raznih recikliranih i otpadnih materijala, kao što su reciklirani agregati dobijeni drobljenjem otpada od građenja i rušenja, letećeg pepela dobijenog spaljivanjem uglja, zgure dobijene iz železara, u mikroarmiranim betonima u kojima kratka čelična ili plastična vlakna menjaju deo ili svu armaturu. Biće ispitivana i fizičko-mehanička svojstva ovih betona, kako bi se postigao manji uticaj na životnu sredinu u odnosu na standardne betone sa cementom i prirodnim agregatom.

Reciklirani agregati omogućavaju uštedu prirodnih sirovina i rešavanje pitanja otpada od građenja i rušenja, dok industrijski nusproizvodi reaguju sa cementom i doprinose karakteristikama betona. Shodno tome omogućavaju upotrebu manje količine cementa, uštedu prirodnih resursa i smanjenje emisija ugljen dioksida.

“Mikroarmirani betoni sa druge strane omogućavaju značajne uštede u vremenu i troškovima izgradnje. Ukoliko potpuno zamene klasičnu armaturu, eliminiše se potreba za armiračkim radovima i znatno se ubrzava izgradnja, pa je ujedno i manja potreba za radnom snagom” kaže Tošić.

Takođe biće istraživani novi načini ispitivanja ovih betona kako bi bili praktičniji za izvođenje na gradilištima ili malim laboratorijama uz fabrike betona. 

Plan je da ovi betoni budu primenjeni u jednom infrastrukturnom projektu u Španiji, na primer, u tunelima. Početak projekta je planiran za januar 2020.

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

%d bloggers like this: